Strona Główna

 Home    FAQ    Mapa Google    Szukaj    Użytkownicy    Grupy
 Rejestracja    Zaloguj    Album    Chat    Download  

Poprzedni temat «» Następny temat
ABC Tuning 1.9 JTD CF2/CF3 Fiat Marea
Autor Wiadomość
Zine



Wiek: 25
Dołączył: 07 Lut 2013
Posty: 77
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-04-09, 11:40   ABC Tuning 1.9 JTD CF2/CF3 Fiat Marea

Witam serdecznie. Trochę ugryzłem temat tuningu silników JTD więc piszę wam materiał jak dać naszym autkom trochę więcej mocy.

1.9 JTD_105
Mamy tutaj słabe wtryski, słabą pompę rail, słabe sprzęgło, słabą skrzynię i brak zmiennej geometrii. Więc na serii za dużo nie wypluje ale na 200% poczujemy tą różnicę i będzie pojawiać nam się uśmiech na twarzy ;) I coraz większy z każdym kolejnym STAGE ;)

STAGE 1
Czyli program + MBC, Sportowa wkładka i DeKAT. Zakupujemy sobie najtańsze MBC z alledrogo. Podpinamy między muszlą turbosprężarki a gruchą na sprężarce, w instrukcjach na Internetach będziemy mieli skomplikowane schematy etc… nic prostszego. Podpinamy byle jak, byle było między wyżej wymienionymi elementami. MBC działa na zasadzie zaworu ZAMKNIJ/ OTWÓRZ w formie regulacji pokrętłem. Sprawdźcie tylko w którą stronę kręcąc jest opcja „Otwarty na max” a w którą „Zamknięty na max”. U mnie było zupełnie odwrotnie niż pokazywała instrukcja. Kręcąc na BOOST MAX ustawiałem auto na seryjne doładowanie. A na BOOST MIN „podkręcałem sprężarkę” czyli zatykałem przelot między muszlą sprężarki a samą sprężarką zwiększając tym samym wydolność sprężarki. W 1.9 JTD 105 siedzi sprężarka Garrett 1544, z własnego doświadczenia wiem że lepiej ustawić ją na przedział 1.4-1.5 bar nie przekraczając przy tym 1.5. Jeśli ktoś znajdzie w Internecie znajdzie że sprężarka ma wydolność 1.6 i powinna śmigać… No to pozbieracie sobie silnik z jakiejś drogi ekspresowej tak jak ja. 1,4 – 1,45 bar to optymalna opcja dla tej sprężarki gdzie nie jest wysilona i spokojnie polatamy nią przez kilka lat. Na szczęście te sprężarki nie są drogie, więc jak padnie zawsze lepiej kupić używkę niż regenerować. Wkładka + DeCat – Dajemy sportowy filtr powietrza żeby trochę szybciej powietrze się przez filtr pompowało i wywalamy katalizator żeby wydech był swobodniejszy. Stożki odradzam z wiadomych przyczyn – to nie turbo benzyna 400+ Program robimy po to żeby podlać większą dawkę i dać większe ciśnienie paliwa zgodnie z masą powietrza i ciśnieniem doładowania. Mi wyszła mała dysproporcja paliwa do powietrza – za dużo powietrza. Co za tym idzie temperatura spalin była deczko wyższa niż norma. Jedyny objaw, raz w roku wymiana uszczelki kolektora wydechowego.
Podsumowując:
Podnosimy ciśnienie doładowania na przedziale 1,4 – 1,5 bar, dajemy sportową wkładkę choć to nie jest obowiązek i uwalniamy wydech pozbywając się katalizatora. Resztę pozostawiamy seryjną. Seryjne sprzęgło spokojnie wytrzyma i nie sadzę żebyście odczuli jego szybsze zużycie.

Po takiej operacji spokojnie myślę 130-140 koni i 260-280 nm w zależności od sprawności i zużycia poszczególnych podzespołów. I odczujemy różnicę na pewno ;)




STAGE 2
Stage 2 jest właściwie przygotowaniem pod stage 3 w którym zrobimy trochę bałaganu na mieście naszym autkiem ;)
Na wstęp wymieniamy wtryski na …119(silniki JTD 115). Dla silników CF2/ CF3 są one zbawieniem a mają naprawdę kosmiczną wydolność. Jeśli ktoś nie wierzy to powiem że znam poza granicami polski alfę 2.4 10v na owych wtryskach i ma 280 km. Kontynuując po wtryskach przyda się lepsza pompa wysokiego ciśnienia (rail) tu potrzebujemy dokładnie pompy „136 140 160” a mówiąc bardziej ludzkim głosem pompy railowej z 2.4 JTD 10v wersja 140 km czyli np. Alfa/ Lancia. Zakładamy tarcze sprzęgła i zmach z bravo HGT – starcza wg informacji do 200 km. I tu informacja, nie zakładamy koła zamachowego z wersji TD_100. Ono nadaje się jedynie na seryjny silnik i spokojną jazdę. Przydałoby się zaopatrzyć w mocny rozrząd i sprawdzić stan silnika oraz skrzyni przed wejściem w STAGE 3. Tu stage 2 się kończy bo wymiana tych części nie niesie za sobą konieczności ponownego wyjazdu do tunera.

STAGE 3
Bierzemy kolektor wydechowy z JTD 115, i mamy już podstawkę pod dobre turbosprężarki. Tu dróg jest kilka.

1749V – turbo znane z silników JTD 115. Wcześnie wstaje(~1800 obr), pompuje średnio, wygenerujemy 1,5 – 1,6 bar-a bezpiecznego doładowania. Opcja do 160 km.
1749VB – wstaje później (~2100 obr/min) pompuje mocno, bezpiecznie 1,7 – 1,8 bar-a. Być może trzeba coś porzeźbić przy kolektorze wydechowym, dwie pozostałe łatwo podpasujemy. Opcja do 200 km
2256V – Najmniej sensowna opcja bo wstaje późno (~2500 obr/min) pompuje mocno jak 1749V i zarazem większą masą powietrza. Co za tym idzie mamy więcej powietrza przy tym samym doładowaniu. Opcja 200+ km.

Czemu 2256V najmniej opłaca się pakować do naszych JTD-ków ? Pozwala wygenerować 250 km. A każda wartość powyżej 200 raczej jest skłonna do zabicia skrzyni i przegubów. Jest to opcja dla ludzi którzy przedłubią sobie skrzynie od alfy (145/146/156-JTD_105)
Oczywiście wszystkie sprężarki przerabiamy z VNT na NO-VNT, czyli spawamy cypelek na muszli i wężykiem elastycznym łączymy do gruszki turbosprężarki. Opcjonalnie MBC ale to niech tuner zadecyduje.
Dodatkowo Czujnik ciśnienia doładowania 3-Bar zapożyczony z silników JTD 140-150km i podłączenie. Link do schematu podam wieczorem. Kostkę od czujnika obrabiamy bo będzie nam przeszkadzać przy montowaniu go na kolektor ssący.
Obowiązkowo także chłodnica oleju z termostatem bo zagotujemy silnik przy sprincie do 200.

Przy takich mocach i momentach obrotowych można pomyśleć nad obiciem sprzęgła/ spiekiem żeby mieć już 200% pewności co do sprzęgła. Obowiązkowo FMIC czyli centralny Intercooler z orurowaniem. Warto dać też szerszy układ wydechowy od turbosprężarki do końca oraz pomyśleć, za sprężarką gdzieś strumienice wstawić bo przy totalnym przelocie szybciej pójdą nam uszczelniacze na turbo. Na sam koniec wizyta u tunera i strojenie. Do utrzymania względnej trakcji polecam Toyo t1r a do zatrzymania auta przeszczepić układ hamulcowy z Bravo HGT/ Marea 20v.

Jeżeli chodzi o silniki JTD CF3 (110km) zasada jest identyczna tylko nie przerabiamy turbosprężarki gdyż mamy zmienną geometrię sterowaną sterownikiem n75. ;) Nie mam tam tylko pewności jak ze sprzęgłem ale do fiatów JTD 115 adaptują bez rzeźby sprzęgło HGT więc i w 110 powinno podejść.

Pozdrawiam ;)
?ródło:
Własne doświadczenie + informacje z PDK Chiptuning
 
 
Reklama  

Model: Sedan
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1998
Rok produkcji: 1996
Wysłany: Dzisiaj 1:51   Warto się zalogować!


  
 
 
Kazekk  



Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1745
Rok produkcji: 1999
Pomógł: 10 razy
Wiek: 20
Dołączył: 25 Maj 2015
Posty: 383
Skąd: Mielec
Wysłany: 2016-04-09, 14:15   

Jak ze spalaniem później ? I jak chcesz podłączyć MAP zamiast MAF ? DET II to chyba min do tego.
Ile taki chip może kosztować do 105 JTD ?

No i co z seryjnym IC ?
 
 
Zine  



Model: Sedan
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1998
Rok produkcji: 1996
Wiek: 25
Dołączył: 07 Lut 2013
Posty: 77
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-04-09, 14:42   

Kazekk, Ja po stage 1 nie odczułem różnicy w spalaniu przy normalnej jeździe. 5 - 5,5 trasa 6,5 - 7,5 miasto zależy jaka jazda. 8 - 8,5 zimą jak jeździmy "w koło komina"

Map sensor - czujnik ciśnienia doładowania - jest w każdym jtd na kolektorze ssącym. Od MAF mamy przepływkę.

Ceny chipa nie znam, znaczy znam ceny zrobienia mapy "Jak dla mnie" ale ile tuner woła dla innych ludzi to już inna bajka. Strzelam każdy wedle uznania.

Seryjny IC deczko puchnie przy takich 130-140 ale to przy dużych temperaturach albo mocnym pałowaniu.
Raczej przy tych mocach nie lecisz na tor tylko chcesz bezpieczniej wyprzedzić tira albo uciec dla fun-u gólfowi spod świateł. Frontowy duży IC to już dawaj jak sprężarkę zmieniasz. Wcześniej nie widzę sensu pakować tysiąca czy półtora na IC z orurowaniem.
 
 
Kazekk  



Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1745
Rok produkcji: 1999
Pomógł: 10 razy
Wiek: 20
Dołączył: 25 Maj 2015
Posty: 383
Skąd: Mielec
Wysłany: 2016-04-09, 14:47   

Map sensor,a czujnik doładowania to całkiem co innego.

Map sensor mierzy podciśnienie w kolektorze dolotowym, a przepływomierz mierzy ilość przepływającego powietrza. I nie stosuje się obu tych urządzeń na raz.
_________________
Było :
-Punto 1 1.1 55KM
-Marea Sedan 1.6 16v 103KM
-VW Polo 6N1 1.4 60KM
-PUNTO HGT 1.8 HGT 130KM

Co teraz???
 
 
Zine  



Model: Sedan
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1998
Rok produkcji: 1996
Wiek: 25
Dołączył: 07 Lut 2013
Posty: 77
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-04-09, 15:13   

Masz rację, wiele osób w tym ja mówi na czujnik ciśnienia doładowania map sensor stąd ta pomyłka.
 
 
Kazekk  



Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1745
Rok produkcji: 1999
Pomógł: 10 razy
Wiek: 20
Dołączył: 25 Maj 2015
Posty: 383
Skąd: Mielec
Wysłany: 2016-04-09, 15:31   

Po to właśnie jesteśmy by sobie pomagać :)

Warto dodać, że olej powinno wymieniać się częściej, zamontować sobie wskaźnik temperatury i ciśnienia oleju + lać dobry olej, a nie kupe w płynie ;d
_________________
Było :
-Punto 1 1.1 55KM
-Marea Sedan 1.6 16v 103KM
-VW Polo 6N1 1.4 60KM
-PUNTO HGT 1.8 HGT 130KM

Co teraz???
 
 
Zine  



Model: Sedan
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1998
Rok produkcji: 1996
Wiek: 25
Dołączył: 07 Lut 2013
Posty: 77
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-04-09, 15:38   

To już w kwestii eksploatacji auta ;) Zakładam że większość porywając się na mody wie o tym żeby nie pałować na zimnym i mieć odpowiednie ciśnienie oliwy.
Ale dziękuje za poprawkę ;) I dorzucenie informacji o Oleju, Tworzymy ten temat żeby każdy wiedział z czym to się je :)
 
 
sony  
QUATTRO


Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 2.8 quattro 193 kunie. :-D
Rok produkcji: 1997
Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 1436
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2016-04-10, 13:27   

Zine, Mam cf3 i wtryski 119 mam w aucie. Pompe 2.4 jtd dorwalem za 100zl. Sprzeglo z marejki 2.0 juz jest caly komplet. Mape moge miec za 200 zl. Kumpel znajomego zrobi.. ile mozna wycisnac na spokojnie? Aha i jeszcze Hamulce mam juz z marysi 2.0 ...
_________________
była Marea Sedan 1.9 TD
było 2x Bravo 1.6 16v GT
była Marea Weekend 2.0 20v HLX
była Brava 1.9 jtd cf3
bylo hgt 2.0 r5 vis 1999
byla MW 1.9 jtd cf3 2002
jest a6 c5 2.8 quattro
 
 
Zine  



Model: Sedan
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1998
Rok produkcji: 1996
Wiek: 25
Dołączył: 07 Lut 2013
Posty: 77
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-04-10, 17:10   

Nie wiem jakie turbo siedzi w cf3 tu mam kłopot. 1749v jak w 115 ? Jak tak to załatw czujnik ciśnienia doładowania od JTD 140 - 150 bo raczej będzie potrzebny. I myślę 150 koni strzeli albo bliskie okolice 150 ;)
 
 
Kazekk  



Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1745
Rok produkcji: 1999
Pomógł: 10 razy
Wiek: 20
Dołączył: 25 Maj 2015
Posty: 383
Skąd: Mielec
Wysłany: 2016-04-10, 17:40   

Turbo w JTD 110KM ma zmienną geometrię sterowaną N75 to samo co w Stilo.
_________________
Było :
-Punto 1 1.1 55KM
-Marea Sedan 1.6 16v 103KM
-VW Polo 6N1 1.4 60KM
-PUNTO HGT 1.8 HGT 130KM

Co teraz???
 
 
sony  
QUATTRO


Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 2.8 quattro 193 kunie. :-D
Rok produkcji: 1997
Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 1436
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2016-04-10, 17:45   

Kazekk, to ja wiem ... tylko turbo trzeba obadac..
_________________
była Marea Sedan 1.9 TD
było 2x Bravo 1.6 16v GT
była Marea Weekend 2.0 20v HLX
była Brava 1.9 jtd cf3
bylo hgt 2.0 r5 vis 1999
byla MW 1.9 jtd cf3 2002
jest a6 c5 2.8 quattro
 
 
Kazekk  



Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1745
Rok produkcji: 1999
Pomógł: 10 razy
Wiek: 20
Dołączył: 25 Maj 2015
Posty: 383
Skąd: Mielec
Wysłany: 2016-04-10, 18:01   

Sony
 
 
sony  
QUATTRO


Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 2.8 quattro 193 kunie. :-D
Rok produkcji: 1997
Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 1436
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2016-04-10, 19:13   

Kazekk, Tak sprawdzilem mam turbo GT-1749V
_________________
była Marea Sedan 1.9 TD
było 2x Bravo 1.6 16v GT
była Marea Weekend 2.0 20v HLX
była Brava 1.9 jtd cf3
bylo hgt 2.0 r5 vis 1999
byla MW 1.9 jtd cf3 2002
jest a6 c5 2.8 quattro
 
 
Zine  



Model: Sedan
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 1998
Rok produkcji: 1996
Wiek: 25
Dołączył: 07 Lut 2013
Posty: 77
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-04-10, 21:20   

sony, Jak nie ma widocznych zniszczeń na łopatkach i za mocno wirnik nie lata gdy nim ruszasz to możesz dłubać ;)
150 winno strzelić bez większych problemów. No i nie dajemy MBC przy CF3, bo tam pracą sprężarki steruje sterownik.

Tylko polecam czujnik ciśnienia doładowania 3 barowy z JTD 150 bo tą sprężarką dmuchniesz więcej niż 1,5 bar
Tu daję schemat dla czujników Ciśnienia doładowania BOSH

Schemat Pressure Sensors BOSCH
 
 
sony  
QUATTRO


Model: Inny
Silnik: Benzyna+Gaz
Pojemność: 2.8 quattro 193 kunie. :-D
Rok produkcji: 1997
Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 1436
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2016-04-11, 06:12   

Zine, dzieki jak cos w moim temacie bede zdawal relacje :-)
_________________
była Marea Sedan 1.9 TD
było 2x Bravo 1.6 16v GT
była Marea Weekend 2.0 20v HLX
była Brava 1.9 jtd cf3
bylo hgt 2.0 r5 vis 1999
byla MW 1.9 jtd cf3 2002
jest a6 c5 2.8 quattro
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group


Programy

Strona wygenerowana w 0,27 sekundy. Zapytań do SQL: 12